Tu laşi bacşiş?

bacșíș (bacșíșuri), s. n. – Sumă de bani dată peste plata cuvenită; (a da bacșiș; a mitui); bacșișar, s. m. (persoană ușor de mituit). 

Din experienţa mea de chelneriţă focoasă, cu zâmbet de milioane, trebuie să recunosc- un bacşiş de 5, 10, 20+ lire, îţi face ziua mai frumoasă şi portofelul mai de pus la dietă. Eu n-am zâmbit, totuşi, pentru bani- nici că m-am purtat mai frumos, cu un client, doar ca să-l conving să mă plătească peste ce putea patronul. Nu, nici nu m-am purtat mai urât cu cei care nu lăsau bacşiş, deşi erau clienţi fideli, de ştiam la ce oră exact să scuip în mâncare, doar-doar să mă răzbun.

– No smile, no tips!, obişnuia să zică un client.
– No money, no smile!, îi răspundeam, în glumă.

Să lucrezi cu oamenii e un lucru extraordinar, indiferent dacă o faci în calitate de medic, şofer, consultant, chelner, profesor sau psiholog. Să-ţi placă să lucrezi cu oamenii, chiar şi în zilele când te simţi neom sau ei, oamenii, se comportă ca nişte animale. Chiar şi atunci. Ei bine, din experienţa mea, de chelneriţă, am învăţat că nu trebuie doar să zâmbeşti, ca să primeşti, ci trebuie să-i faci să zâmbească, ca să dăruiască.

Eu chiar întrebam oamenii ce mai fac, cum o mai duc, dacă le-a murit şeful, să-mi zică şi mie cum, glume din astea, pe care le savuram noi, chelneriţele. Nu m-am făcut niciodată că plouă, când se întreceau unii cu glumele, nici că mi-am ridicat fusta mai sus, ca să am mersul mai sexy; nu, nici nu m-am aplecat cât permite decolteul. Am ridicat mereu sprângeana dreaptă, în semn de protest, la glumiţele expirate, ca bananele negre. Şi i-am zis şefului, din prima că, dacă clientul nu respectă, eu nu-l respect. Nici nu-l servesc.

Nu, nu m-am plâns niciodată când ridicam nota, iar acolo nu găseam bani în plus. Indiferent dacă se întâmpla la sume de peste 500 de lire sau la sume de doar o liră. Nu cred şi nu aprob acest comportament, indiferent dacă eşti medic, frizer, cizmar sau văcar. Nu sunt ipocrită, bineînţeles că, un ban în plus, e mereu binevenit, dar nu ca şi obligaţie. Dacă e forţat, mă simt de parcă mi-aş fi vândut zâmbetul, ca după aceea să declar că am fost violată.

Simţeam când bacşişul e lăsat din obligaţie şi când era dat aşa, ca de la zâmbet la zâmbet. Cu primii plăteam la chirie, cu restul… cumpăram de-ale sufletelui. Post inspirat din aroganţa unui bancher. Bogăţia nu vine întotdeauna din portofel, aşa cum nici modestia dintro inimă mărinimoasă. Mie, în general, nu-mi plac săracii care se plâng, pentru că bogaţii nu le dau, degeaba.

12 thoughts on “Tu laşi bacşiş?

  1. Se intampla rar sa nu las, dar nu las daca: dureaza enoooooooooooorm sa vina sa ne ia comanda, uita de noi si desi fac semne disperate nu ne vede, ne serveste in scarba si raspunde in maxim 2 cuvinte la intrebari (chiar pertinente) de genul “Aveti Cappy de visine?” (iar cele 2 cuvinte sunt “Nu stiu”, fara “Stati sa vad”), si diverse alte chestii din aceeasi categorie.

  2. de fapt nu sunt rautacioasa si daca sunt bani in plus mereu las ceva bacsis insa de curind am patit-o cu o chelnerita nepoliticoasa care tot ne dadea de inteles sa plecam de acolo, fapt ce mi-a displacut enorm si lasind-o fara de tipsuri…

  3. Eu las doar daca servirea este ok ( nu exceptionala ) ! Am intalnit chelneri aroganti, chelneri ce nu sunt atenti cand discuti cu ei, cand le pui o intrebare si care apoi iti arunca printre dinti o injuratura pentru ca ai indraznit sa nu le lasi bacsis!

  4. Am lasat mai mereu, au fost situatii in care nu am lasat pentru ca nu am avut mai multi bani la mine, dar de obicei las. M-am gandit mereu ca si pentru leul ala al meu, el a muncit, chiar daca uneori nu intalnesti cel mai dragut chelner ( poate in ziua aia nu se simtea prea bine, poate a aflat ca seful il va da afara si exemplele pot continua). Intr-adevar nu exista scuze pentru cei care se poarta urat indiferent care ar fi motivul, la fel cum si atunci cand tu esti suparat nu ai niciun drept sa ii strici ziua altui om doar din simplul motiv ca ti-a aparut in cale. Au fost cazuri si cand nu am lasat si asta a fost atunci cand servirea a fost execrabila ( a uitat comanda si s-a intors sa ne intrebe din nou, cand a adus comanda ne-a incurcat bauturile si toate astea insotite de privirea aia urata si scarbita).

  5. la inceput si eu cu Ciupa lasam in prostie bacsis pentru ca stim ce salarii au aici chelnerii, dar de o vreme incoace am schimbat foaia, asta in sensul in care doar daca noua chiar ne place de chelner sau de modul in care ne serveste abia atunci mai lasam ceva banuti.

  6. Azi am mancat cu seful si cu un coleg in oras. Seful a platit bacsis-ul, iar noi consumatia =(.. glumesc… ne-am recuperat banii cand ne-am intors in masina. Consumatia nu a fost serioasa, doar cate un gratarel si un suc … iar bacsis-ul putin sub 10%, putin peste 1euro :))
    Intre noi fie vorba, nu ne-a impresionat chelner-ul, dar cred ca am din obisnuinta mai lasam cate ceva in plus.

  7. Bacsisul nu vine intotdeauna ca o rasplata la amabilitatea ta. Unii cred ca e obligatia ta sa zambesti si sa-l pupi undeva.
    Unii lasa, altii nu. Tine si de altceva decat de amabilitatea chelnerului.

  8. frumos articolul eu las nici mult nici putin:) intradevar daca ospatarul/ospatarita zambeste ci nu fortat chiar imi face placere e mai bine ….apropo si eu sunt ospatar si zambesc tot timpul ci nu fortat pentru ca imi place sa vorbesc cu oameni sa socializez sa servesc sa ma port frumos in general :))

  9. Si eu am lucrat ca ajutor de ospatar acum 4 veri si stiu cum e…la fel cum clientii aveau pretentii mari de la mine ( si era vorba despre un amarat de restaurant de 2 stele cu pensiune de pe litoral ), asa am si eu pretentii de la alti chelneri cand ies prin oras. Nu absurde. Servire relativ rapida si respect. Daca merita, las bacsis. Daca nu, ma ridic si plec fara pic de vinovatie.

Împarte o felie de grapefruit :)

