Cum se aude…?

Când am fost acasă, ultima oară, mi-a căzut sub privire o lucrare de control, a unui elev in clasa a VII-a. Foaia, roşie de însemnări, conţinea greşeli de ortografie. El, săracu, scria cum vorbeşte şi cum aude. Dacă el vorbeşte toată ziua cu tăt şi am făcut az nu poţi să îi ceri să scrie tot ce am făcut azi, doar pentru că aşa AR TREBUI să vorbim, deşi…

Îmi şi imaginez profesoara spunând: -Amu’, fiecare sî compunî o povistiri în cari sî folosascî cât mai multi expresii frumoasî, cât mai multi cuvinte sofistificate, care scrise, trebuie să arati diferit di cum sunî, cî aşă ştim noi. Cî ruşîi ni fac legea, nu românii, cî noi vorghim limba moldavnească, da ni corectăm după aşeia românească.

Mi-e ciudă, desigur că, vorbind corect şi frumos româneşte, trebuie să te simţi prost, că parcă eşti prea deştept în ţara ta. Bineînţeles că, copiii noştri, scriu cum aud, că doar n-o să scrie după cum nu aud, nu? O să scrie az, în loc de azi, că ne doare gura să spunem cuvintele frumos, ne e mai la îndemână să vorbim limba noastră, care nu-i a noastră.

Pozele de mai jos sunt scrise de un englez, care, ca şi moldoveanul nostru, scrie după cum aude. Pe mine nu mă îngrijorează scrisul de tip messenger, că toţi am vorbit cu asl pls, la un moment dat; pe mine mă îngrozeşte faptul că, şcolarii scriu cum aud, chiar dacă citesc cum se scrie, iar asta nu e uşor pentru cineva care nu dă doi bani pe limba română, când vânzătoarea vorbeşte în rusă, iar mama în moldoveneşte- limba pe care, eu, n-o recunosc!

7 thoughts on “Cum se aude…?

  1. stiu si eu cateva persoane care sau nascut si traiesc in romania si scriu cum aud ei.
    Am facut un CV pentru cineva odata si sa vezi ce cearta s-a iscat. el zicea ca trebuie sa scriu cum se aude si nu cum o fac eu.

  2. DA! Limba romana este limba noastra, iar rusii si-au batut joc de noi si de limba noastra, ori fiindca nu erau in stare s-o invete (ca orice popor imperialist), ori fiindca ne-au considerat “inferiori” (in acelasi spirit imperialist, cum, de altfel se intampla si in “imperiile” englezesti, franceze, spaniole sau portugheze….), ori fiindca noi (romanii care vorbesc stricat, adica) am fost slabi si ne-am prostit, preluand de la analfabeti si semidocti fel de fel de scalambaieli, in loc sa fim pretiosi si corecti, sa ne educam, sa tinem la limba corecta ca la “ochii din cap”!
    Gata!

  3. mda, mi-ai amintit de o teza la informatica din clasa a 11-a, era inrosita toata de atata corectat dar totusi in coltul din dreapta sus scria mare 10 si culmea aveam si un smiley de asta ”🙂 “

  4. Hadi’ bre, daca si tu zici c-ai plecat din Chisinau, amu, ce te dai mare? Dac-ai avut sansa sa inveti prin alte locuri, printre oameni mai educati… Da’ sa stii ca virgula pusa colo, mai sus, intre CA si COPIII…, nu-ti prea salveaza exprimarea. Ti-o spun asa, prieteneste, pt ca te-ai luat de limba moldoveneasca.
    Uita-te la Pavel Stratan, cat de original este, cu frumoasa limba veche, moldoveneasca! Si, mai ales, nu se rusineaza, de originea sa.

  5. nimeni nu se rușinează de originea sa, nu suntem vinovați că vorbim așa..suntem vinovați că nu încercăm să schimbăm asta, plus că Pavel Stratan face haz de necaz, în situația noastră toți facem așa, dar am ajuns într-un timp când putem oarecum „lupta” pentru o exprimare mai corectă, mai ales că acum avem cum, avem cu ce..
    și apropo, nu există limba moldovenească, e un grai, un „dialect”, și chiar dacă graiul moldovenesc basarabean e împânzit cu o mulțime de cuvinte rusești, ele sunt adaptate limbii care se vorbește pe teritoriul nostru, un rus, crede-mă nu ne-ar înțelege, au ajuns un fel de regionalisme (cu toate că eu nu le aprob deloc)

  6. Bre, nu-ntelegeti c-am fi vinovati tocmai incercand sa schimbam ceva in limba si obiceiuri, care ne definesc ca natie? E-adevarat ca moldovenii de dincolo de Prut s-au simtit, ani de-a randul, nedreptatiti de soarta, fiind rupti de patria-mama, Romania! De-aici rezulta dorinta de evadare din spatiul pe care-l considerau blestemat, pt ca-i tineau izolati; dorinta de-a fi altfel, altunde…

Împarte o felie de grapefruit :)

